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Key testimony: He said he saw a steamer passing the bow of the Titanic three miles away. Crew members told many aboard that "there is a steamer coming to our assistance," Buley said, which may have persuaded them to wait for rescue rather than risk taking to lifeboats. He described finding bodies in the water in life preservers, not drowned but "frozen altogether." . . .

SENATOR FLETCHER: Did you observe anything out of the ordinary or usual on board ship up to the time of this accident?
MR. BULEY: No, sir. I was sitting in the mess, reading, at the time when she struck.
SENATOR FLETCHER: Were you on duty?
MR. BULEY: I was in the watch on deck, the starboard watch. At 12 o'clock we relieved the other watch.
SENATOR FLETCHER: You were then on your watch?
MR. BULEY: Yes, sir.
SENATOR FLETCHER: Where were you sitting, reading?
MR. BULEY: On the mess deck. If it was Sunday night, we never had anything to do. Ordinary nights we should have been scrubbing the decks.
SENATOR FLETCHER: What was your first notice of the collision?
MR. BULEY: The slight jar. It seemed as though something was rubbing alongside of her, at the time. I had on my overcoat and went up on deck, and they said she had struck an iceberg.
SENATOR FLETCHER: Who said that?
MR. BULEY: I think it was a couple of firemen. They came down. One of our chaps went and got a handful of ice and took it down below. They turned in again. The next order from the chief officer, Murdoch, was to tell the seamen to get together and uncover the boats and turn them out as quietly as though nothing had happened. They turned them out in about 20 minutes. . . .
SENATOR FLETCHER: Did you lower the boats?
MR. BULEY: I helped lower all the starboard boats.
SENATOR FLETCHER: That is, to lower them as far as the boat deck, to get the gunwales in line?
MR. BULEY: Yes, sir.
SENATOR FLETCHER: That is the deck on which the boats were?

En résumé : Il a dit avoir vu un vapeur passer la proue du Titanic à trois miles de là. Les membres d’équipage en ont dit énormément à bord que « il y a un vapeur qui vient à notre aide », a déclaré Buley, qui pourrait les avoir persuadés d’attendre les secours plutôt que de monter dans les canots de sauvetage. Il décrit des corps avec des gilets de sauvetage, non pas noyés, mais « gelés ».

LE SÉNATEUR FLETCHER : Avez-vous observé quelque chose d’inhabituel ou d’habituel à bord du navire jusqu’au moment de l’accident?
M. BULEY : Non, monsieur. J’étais assis au mess, en train de lire, au moment où il a heurté.
LE SÉNATEUR FLETCHER : Étiez-vous en service?
M. BULEY : J’étais de quart sur le pont, le quart de tribord. À minuit, nous avons relevé l’autre quart.
LE SÉNATEUR FLETCHER : Vous étiez alors de garde?
M. BULEY : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR FLETCHER : Où étiez-vous assis, à lire?
M. BULEY : Sur le pont du mess. Si c’était dimanche soir, nous n’avions jamais rien à faire. Les nuits ordinaires, nous aurions dû nettoyer les ponts.
LE SÉNATEUR FLETCHER : Quel a été votre premier ressenti de la collision?
M. BULEY : Le grincement. Il semblait que quelque chose frottait sur le côté à ce moment. J’avais mon manteau et je suis monté sur le pont, et on m’a dit qu’il avait heurté un iceberg.
LE SÉNATEUR FLETCHER : Qui a dit cela?
M. BULEY : Je crois que c’était deux chauffeurs. Ils sont descendus. L’un de nos hommes est allé chercher une poignée de glace et l’a emportée en bas. Ils se sont encore retournés. L’ordre suivant de l’officier en chef, Murdoch, était de dire aux marins de se réunir et de découvrir les canots et de les faire sortir aussi tranquillement comme si rien ne s’était passé. Ils les ont fait sortir 20 minutes environ[...]
LE SÉNATEUR FLETCHER : Avez-vous abaissé les canots?
M. BULEY : J’ai aidé à faire descendre tous les canots tribord.
LE SÉNATEUR FLETCHER : C’est-à-dire qu’il faut les abaisser jusqu’au pont des embarcations pour aligner les bords?
M. BULEY : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR FLETCHER : C’est le pont sur lequel se trouvaient les canots?

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